SSSH

PočetnaVijestiPriopćenja za javnostNeuspješan početak pregovora za kolektivni ugovor za sektor javnog linijskog prijevoza

Savez samostalnih sindikata Hrvatske

Trg kralja Petra Krešimira IV. 2,
10 000 Zagreb

tel: + 385 1 46 55 616
tel:+ 385 1 46 55 013
fax: + 385 1 46 55 040
email: sssh@sssh.hr

Opširnije

Neuspješan početak pregovora za kolektivni ugovor za sektor javnog linijskog prijevoza

Zagreb, 14. listopada 2021. - Nakon što je ministar Butković nedavno najavio kako je napokon, nakon tri propuštene godine, sve spremno za potpisivanje javne usluge s autobusnim prijevoznicima, Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPIVH) te Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske sazvali su sastanak s HUP-Koordinacijom javnog linijskog prijevoza putnika kako bi i službeno započeli pregovori za kolektivni ugovor za sektor javnog linijskog prijevoza.

No, umjesto pregovora, predstavnici HUP-a su najavili kako uskoro kreću u gašenje prijevoza na županijskim i međužupanijskim javnim linijama do 100 km jer županije odgađaju potpisivanje ugovora o javnoj usluzi. Umjesto očekivanog povećanja plaća, vozači autobusa sada se suočavaju s problemom opstanka tvrtki i radnih mjesta.

- Radnici od sadašnjih plaća ne mogu živjeti. Zato smo pokrenuli pregovore za sklapanje sektorskog kolektivnog ugovora, ali se čini kako to neće biti moguće. Ionako deficitarni vozači odlaze iz zemlje u potrazi za većim plaćama i boljim uvjetima rada, a one ih željno očekuju. Istovremeno, Vlada do kraja 2022. uvodi besplatni željeznički prijevoz djece i učenika osnovnih i srednjih škola na području RH, diskriminirajući na taj način učenike, kojima nije dostupna željeznica, i autobusne prijevoznike i njihove radnike koji istu uslugu prijevoza obavljaju bez adekvatne naknade, rekao je Stjepan Lisičak, predsjednik SPIVH, te dodao kako jedini zaključak koji se izvlači je da ministra Butkovića i hrvatske župane boli briga za prijevoznike, radnike, te sve one građane koji ovise o prijevozu autobusom. Tragično je što su sredstva osigurana, ali izostaje završna koordinacija za provedbu.

Problem je eskalirao prije više od tri godine kada je država počela usklađivati propise s izmjenama u EU, a još uvijek nijedna županija nije potpisala novi ugovor s privatnim prijevoznicima koji svo ovo vrijeme, pa i pandemiji usprkos, održavaju redoviti javno linijski prijevoz od interesa za građane, radnike, učenike.

Prema direktivi, ugovori bi, među ostalim, trebali sadržavati tzv. dizelsku klauzulu (o oscilaciji cijena goriva) te klauzulu o promjeni cijene rada (kolektivni ugovor). Ugovorom o javnoj usluzi nije pokriveno čak 2,8 milijuna stanovnika Hrvatske, a dodatan udar je i ograničavanje maksimalnog mjesečnog iznosa učeničkih pokaza kojeg je Ministarstvo znanosti i obrazovanja utvrdilo još 2018. Unatoč stalnom rastu troškova, državna se subvencija ne ostvaruje.

- Želimo više platiti radnike jer smo svjesni da bez vozača nema ni prijevoza. Nažalost, prijevoznici su ostali bez resursa i polako prestaju voziti brojne linije. Javno ističem kako smo spremni odreći se većinskog vlasništva nad našim tvrtkama i prepustiti ih županijama na upravljanje. Pa neka onda župani radnicima objašnjavaju zašto ne mogu do kolektivnog ugovora i većih plaća, a građanima zašto je njihova općina ostala bez autobusnih linija, rekao je Hrvoje Meštrović, predsjednik HUP-Koordinacije javnog linijskog prijevoza putnika.

Što je najveći problem na području radnoga vremena?

Neplaćeni prekovremeni rad
Nemogućnost utjecaja na radno vrijeme
Rad nedjeljom